A kúszás, mászás kimaradásának lehetséges következményei
Az alábbi bejegyzésben Gógucz Lilla dévényi torna gyógytornász oszt meg nagyon fontos információkat arról, hogy melyek a kúszás-mászás kimaradásának lehetséges következményei.
Főiskolásként magántanítványokat vállaltam, így került hozzám egy kedves ismerősöm kisfia, akit matematikából korrepetáltam. Az órák alkalmával felfigyeltem arra, hogy az istenért nem akarja a számok világát befogadni, valami nem stimmel. A logikai összefüggéseket nem látta át, és ez nem annak a következménye volt, hogy kimaradtak volna az alapok. Jeleztem a szülőknek, hogy valami baj van, egyeztessenek a tanítónénivel, de semmi nem történt. Mindezt igazolta az a tény, hogy immár 10 évvel később kiderült, amikor a kisfiúból érettségi előtt álló nagyfiú lett: discalculiában szenved. Lillával való beszélgetésünk alkalmával, Lilla első kérdése az volt: " Kúszott, illetve mászott ez a gyerek csecsemőkorában? Részletesen elmondta a kúszás, mászás jelentőségét, amelyet a bejegyzésben olvashatsz. Kíváncsivá tett a kérdése, és a szakmai magyarázata, így a szülőknek szegeztem az általa feltett kérdést. A válasz, az volt, hogy NEM.
A tónuselmaradás lehetséges következményei:
1. Laza tónus: lassú mozgásfejlődés, esetleg még 9 hónaposan is csak forogva közlekedik vagy hátra tolat hason
2. Feszes tónus: nehezített mozgásbeindulás; feszes alsó végtagokhoz társuló befelé forduló lábfej; „csámpa”
Egyéb eltérések, amelynek nincs méhen belüli kényszertartásból adódó előzménye, sem pedig idegrendszeri károsodás
1. Hiányos mozgásprogram
Lényege: a kúszásért és/vagy a mászásért felelős ideg-izom pályarendszer inaktív állapotban van.
Mi ennek az oka?
Az előzmény ott keresendő, hogy általában ilyenkor a szülők közül valaki szintén kihagyta ezeket a mozgásokat (genetikai háttér)
Mi történik ilyenkor?
A babát lehetetlen hasra fordítani, mert nem szereti ezt a testhelyzetet. Ha teheti folyton a hátára fordul vissza. Akár 8-9-10-11 hónaposan is csak a hátán fekszik, jeleit mutatja annak is hogy kedveli az ülő és álló testhelyzeteteket.
Mit tesz a legtöbb szülő ilyenkor?
Amit a kényszer diktál: ülteti a babát, később állítja vagy járatja.
Mi ennek a következménye?
A kúszás és a mászás végképp kimarad. A baba vagy ülve kezd el csúszkálni előre vagy egyszerűen csak feláll és bizonyos idő elteltével elindul.
Baj ez egyáltalán?
Igen is, meg nem is.
Talán nem, mert sok szülő ugyanilyen háttér után is felnőtt és nem érzi hiányát, a saját életvezetésében a kúszás, mászás kimaradásának.
Talán igen, mert különösen amikor beindul a kúszás vagy a mászás ez nagyjából abban a z időszakban (8-9 hónaos kor körül történik), amikor a legtöbb babán erőt vesz a szeparációs szorongást, viszont, ha tud előre haladó helyváltoztató mozgást végezni, akkor el tud jutni a mamáig, aki csak a pl. konyhába ment ki.
Másik érv: A gagyogás mértéke hirtelen megnövekszik, a mozgásos felfedezés ügyesíti a babát. Kevésbé unja magát, sokkal vidámabb, mint az előző pár kiszolgáltatottabb korszakában.
Ezenkívül kialakul a váltott kéz-láb koordinált mozgása.
A kúszás-mászás rendkívül jól fejleszti a törzs és a végtagok izomzatát, felkészíti a babát az ülő, illetve álló helyzetek kivitelezéséhez.
Mivel a kezeket, ujjakat használnia kell, a földön fejlődik a tapintás, ügyesednek az ujjak.
Esetleg a későbbiek során ügyesebben esik mert támasztásra, haladásra is használhatja a kezét- mint azok a társai, akiknél ez a folyamat kimaradt. Munkám során azt tapasztaltam, hogy azok a a babák, akiknél kúszást vagy mászást kell beindítanom nagyobb ellenkezést mutatnak, mint azok akiknél ezek a mozgáspályák aktívak. Lehet, hogy akaratosabbak a társaiknál, de lehet, hogy egyszerűen csak félnek a számukra merőbben idegen mozgásformától. Szerencsére minegyiküknél beindítható ez a két kimaradni akaró fontos mozgás, amit a későbbiekben szívesen is használnának helyváltoztatásra. Az iskoláskor körül jelentkező tanulási nehézségek és beilleszkedési zavarokat 60%-ban hozzák összefüggésbe a kúszás, de leginkább a mászás kimaradásával. Fontos tudni, hogy a terápia 16 éves korig: Visszavezetés a csecsemőmozgáshoz.
Javulás tapasztalható:
- dislexia (olvasási nehézség)
- disgráfia (írás nehézség)
- discalculia (számolás nehézség ) terén.
Ha a kellő életkorban (csecsemőkor) ezeket a mozgásokat kialakítjuk, akkor a későbbiekben esetleg mégis szükségessé váló terápia sokkal hatékonyabb, mint e nélkül vagy szükségtelen.
Forrás: cukimamik.hu